TEKST JEDNOLITY STATUTU
Fundacji Pomocy Ofiarom Przestępstw
z uwzględnieniem zmian przyjętych przez Fundatora w dniu 28 marca 2022 roku
I. Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja działa pod nazwą: Fundacja Pomocy Ofiarom Przestępstw i zwana jest dalej w treści niniejszego statutu „Fundacją”.
- Fundacja została ustanowiona przez Fundatora: Przedsiębiorstwo Państwowe „Wydawnictwo Prawnicze” z siedzibą w Warszawie w dniu 7 listopada 1985 roku, aktem notarialnym sporządzonym w Państwowym Biurze Notarialnym w Warszawie (repertorium „A” nr 1- 8533/85).
- Następcą prawnym Fundatora była spółka „LexisNexis Polska Sp. z o.o.”, a obecnie jest nim spółka Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Pojęcie Fundatora używane w treści niniejszego statutu odnosi się do Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
- Zmiana nazwy, formy prawnej lub siedziby Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. nie stanowi i nie wymaga zmiany niniejszego statutu.
§2
- Fundacja działa na podstawie:
- powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności na podstawie przepisów o fundacjach oraz przepisów o działalności pożytku publicznego i organizacjach pożytku publicznego, a także
- postanowień niniejszego statutu, który zwany jest dalej „Statutem”.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw sprawiedliwości.
§3
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 5 poniżej.
- Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
- Dla realizacji swych celów i zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki, biura i przedstawicielstwa terenowe oraz oddziały.
- Jeśli będzie to niezbędne z uwagi na realizację swych celów i zadań statutowych Fundacja może prowadzić działalność również poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Przy realizacji działań zagranicznych Fundacja może posługiwać się nazwą będącą tłumaczeniem jej polskojęzycznej nazwy na właściwy język obcy. Brzmienie tej nazwy ustala Zarząd.
§4
- Fundacja może używać pieczęci z napisem w otoku wskazującym jej nazwę i siedzibę. Pieczęć może ponadto zawierać znak Fundacji.
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty oraz odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym.
Cele działania Fundacji i sposoby ich realizacji
§4
Celami Fundacji są:
- wspieranie, w tym finansowe, osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz działanie na ich rzecz;
- poszerzanie zakresu prawnej ochrony i wsparcia dla osób pokrzywdzonych przestępstwami;
- zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa, w tym w szczególności upowszechnianie wiedzy na temat uprawnień przysługujących osobom pokrzywdzonym przestępstwem oraz zagadnień dotyczących wiktymizacji i przyczyn przestępczości;
- wsparcie i rozwój systemu pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwami, w tym w szczególności należącym do grup narażonych na wykluczenie lub należącym do grup mniejszościowych;
- przeciwdziałanie przemocy, w szczególności ze względu na płeć oraz przemocy na tle uprzedzeń;
- promowanie działań na rzecz osób pokrzywdzonych przestępstwami.
§6
Za osoby pokrzywdzone przestępstwem w rozumieniu Statutu uważa się osoby, które stały się bezpośrednimi ofiarami przestępstw podlegających jurysdykcji Rzeczypospolitej Polskiej, a także osoby względem nich najbliższe, w tym osoby pozostające we wspólnym pożyciu oraz członkowie rodziny. Osoby te zwane są w niniejszym statucie jako „osoby pokrzywdzone przestępstwami” lub w skrócie „pokrzywdzonymi”.
§7
Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- organizowanie szkoleń, kursów, akcji informacyjnych i promocyjnych, a także prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i promocyjnej wszelkimi innymi, niż wskazane wyżej, metodami, samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami, w tym w szczególności z organami ścigania, organami wymiaru sprawiedliwości, szkołami oraz szkołami wyższymi, a także samorządami zawodów prawniczych;
- współpracę z innymi organizacjami, w tym organizacjami społecznymi, realizującymi zadania Fundacji, w tym także poprzez finansowe wspieranie tych organizacji;
- udzielanie pokrzywdzonym różnych form wsparcia i pomocy, w tym finansowej na warunkach opisanych w Statucie oraz regulaminie udzielania pomocy pokrzywdzonym, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 3 Statutu;
- zawieranie umów z instytucjami finansującymi tego rodzaju działalność, jak działalność statutowa Fundacji;
- podejmowanie działalności finansowanej lub współfinansowanej z dotacji celowych lub publicznych funduszy przeznaczonych na pomoc pokrzywdzonym;
- organizowanie szkoleń, konferencji, seminariów, warsztatów, sympozjów naukowych, a także innego rodzaju wydarzeń, w dowolnej formule, w tym zarówno stacjonarnych, jak i w trybie online, w ramach webinariów lub e-learningu;
- uczestnictwo w wydarzeniach i akcjach, o których mowa w niniejszym paragrafie w innym charakterze niż organizator lub współorganizator, w tym jako partner, sponsor, patron;
- wydawanie publikacji oraz materiałów o charakterze informacyjnym lub edukacyjnym, w dowolnej formie (w tym elektronicznej i drukowanej), a także ich dystrybucję;
- uczestnictwo w opiniowaniu projektów aktów normatywnych lub innego rodzaju dokumentów mających znaczenie dla obszarów objętych celami statutowymi Fundacji, w tym poprzez udział w konsultacjach społecznych lub w debacie publicznej;
- prowadzenie badań, przeprowadzanie ankiet lub sondaży;
- prowadzenie działań rzeczniczych na rzecz wspierania osób pokrzywdzonych oraz poszerzania ich praw, w tym przystępowanie do postępowań przedsądowych, administracyjnych lub sądowych w celu wspierania osób pokrzywdzonych;
- współpracę z podmiotami zagranicznymi i organizacjami międzynarodowymi, których cele są zbieżne z celami statutowymi Fundacji.
§8
- Określone w § 5 Statutu cele Fundacji, jak również wskazane w § 7 Statutu sposoby realizacji ww. celów i zadań oraz przyjęta w § 6 Statutu definicja osoby pokrzywdzonej przestępstwem mogą ulec zmianie poprzez zmianę Statutu.
- Fundacja jednoczy ludzi dobrej woli gotowych wspierać inicjatywy Fundacji w zakresie realizacji celów i zadań Fundacji opisanych w Statucie.
- W zakresie niezbędnym do realizacji swych celów i zadań statutowych Fundacja może:
- zatrudniać pracowników,
- powierzać w ramach innego, niż stosunek pracy, stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności osobom przez siebie wybranym,
- korzystać w tym zakresie z instytucji wolontariatu, na warunkach określonych przepisami prawa dotyczącymi wolontariatu, a także z innych prawnie dozwolonych form nieodpłatnego świadczenia pracy lub usług.
- Dla osiągnięcia swoich celów statutowych Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów, w tym osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, o ile działalność tych podmiotów jest zbieżna z celami Fundacji określonymi w Statucie.
III. Majątek Fundacji
§9
- Realizacja celów statutowych znajduje zabezpieczenie materialne w majątku Fundacji.
- Majątek Fundacji stanowią:
- fundusz założycielski Fundacji określony w akcie notarialnym ustanowienia Fundacji oraz
- składniki majątkowe, tj. pieniądze, rzeczy i inne prawa majątkowe, nabyte przez Fundację w trakcie jej istnienia.
§10
- Dochody Fundacji pochodzą ze źródeł, które są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z:
- darowizn,
- funduszy państwowych, a także świadczeń pieniężnych zasądzanych od sprawców przestępstw lub wynikających z innych orzeczeń sądowych;
- spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzeń majątkowych, poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym przepisy prawa przyznają zdolność prawną,
- dotacji, subwencji i grantów,
- dochodów ze zbiórek publicznych i imprez publicznych,
- odsetek z lokat bankowych i udzielonych pożyczek pieniężnych,
- nieruchomości i innych praw majątkowych, w tym w szczególności dywidend od posiadanych przez Fundację akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego;
- zaciągniętych pożyczek,
- prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- prowadzenia innych form statutowej działalności Fundacji, w tym dochodowego użytkowania majątku Fundacji.
- Środki finansowe Fundacji mogą być pomnażane w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa mającymi zastosowanie do Fundacji jako organizacji pożytku publicznego, w tym przede wszystkim poprzez inwestowanie:
- na lokatach terminowych;
- w papiery wartościowe;
- na rachunkach inwestycyjnych;
- w funduszach powierniczych;
- w akcjach spółek publicznych.
§11
- Majątkiem Fundacji administruje Zarząd Fundacji. W szczególności:
- Zarząd podejmuje uchwały w sprawie zagospodarowania środków trwałych Fundacji oraz w sprawach wskazanych w § 10 ust. 2 Statutu;
- Zarząd dysponuje rachunkami bankowymi Fundacji.
- Fundacja gromadzi środki finansowe na rachunku/ach bankowym/ch.
§12
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o odrzuceniu spadku, chyba że oczywiste jest, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe – wówczas Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
IV. Organy Fundacji
§13
- Organami Fundacji są:
- Zarząd;
- Rada Nadzorcza;
- Rada Programowa.
- Członkowie organów Fundacji pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
§14
- Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla innych organów Fundacji.
- W szczególności Zarząd:
- kieruje działalnością Fundacji zgodnie z jej Statutem i reprezentuje Fundację na zewnątrz;
- może tworzyć ośrodki zamiejscowe Fundacji („ośrodki”);
- uchwala regulamin określający szczegółowe zasady i tryb przyznawania pomocy finansowej pokrzywdzonym, z zastrzeżeniem ust. 3 poniżej, zwany dalej „Regulaminem”;
- opracowuje roczne lub wieloletnie plany jej działania,
- sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
- zarządza majątkiem Fundacji,
- określana zakres prowadzonej przez Fundację odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
- ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenia dla osób świadczących pracę lub usługi na rzecz Fundacji – innych niż członkowie jej organów,
- kieruje bieżącą działalnością Fundacji, odpowiada za realizację jej celów statutowych oraz wyniki działalności finansowej,
- występuje z wnioskami do Fundatora w sprawie zmian celów i zmian Statutu Fundacji i likwidacji Fundacji.
- Regulamin, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 powyżej, nie może być sprzeczny względem postanowień Statutu Fundacji i bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. Nadto zaś wejście w życie Regulaminu, jego wszelkie zmiany i uzupełnienia wymagają dla swej ważności zatwierdzenia przez Fundatora.
§15
- W skład Zarządu wchodzi od 3 do 5 członków będących osobami fizycznymi, w tym prezes/prezeska i wiceprezes/wiceprezeska.
- Członków Zarządu, za ich zgodą, powołuje Fundator, na czas nieokreślony. Fundator przypisuje również danemu członkowi Zarządu rolę prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Zarządu, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Odwołanie członka Zarządu przez Fundatora następuje w razie:
- podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
- trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
- niewypełniania obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż pół roku,
- nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Funkcja prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski ustaje w przypadku ustania funkcji członka Zarządu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Zarządu z piastowanej funkcji prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski.
- Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnie za przestępstwo umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ani osoba nieposiadająca pełnej zdolności do czynności prawnych.
§16
- Pracami Zarządu kieruje prezes/prezeska, a pod jego/jej nieobecność, wiceprezes/wiceprezeska.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu Fundacji, w tym prezes/prezeska lub wiceprezes/wiceprezeska.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online) nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenie Zarządu może być zwołane na wniosek każdego z członków Zarządu lub na wniosek Fundatora.
- Uchwały Zarządu Fundacji podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos prezesa/prezeski Zarządu.
- Szczegółowe zasady i tryb działania Zarządu określa Fundator w regulaminie Zarządu.
§17
- Rada nadzorcza sprawuje nadzór nad działaniem Fundacji pod kątem zgodności z przepisami prawa, Statutem oraz rzetelnością gospodarowania majątkiem Fundacji.
- W szczególności do zadań Rady Nadzorczej należy:
- nadzór nad działalnością Zarządu Fundacji;
- kontrolowanie stanu majątkowego, bilansu i wyników ekonomicznych Fundacji,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Fundacji za poprzedni rok obrotowy oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień;
- przedstawianie na żądanie Fundatora sprawozdań i raportów z bieżącej działalności.
§18
- Rada Nadzorcza składa się od 3 do 5 członków będących osobami fizycznymi, w tym przewodniczącego/przewodniczącej.
- Członków Rady Nadzorczej powołuje, za ich zgodą, Fundator, na czas nieokreślony.
- Członkostwo w Radzie Nadzorczej ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Rady Nadzorczej, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Odwołanie członka Rady Nadzorczej przez Fundatora następuje w razie:
- podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady Nadzorczej lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
- trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
- niewypełniania obowiązków członka Rady Nadzorczej przez okres dłuższy niż pół roku,
- nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Nadzorczej,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Funkcja przewodniczącego/ej Rady Nadzorczej ustaje w przypadku ustania funkcji członka tego organu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Rady Nadzorczej z piastowania funkcji przewodniczącego/ej.
- W skład Rady Nadzorczej nie mogą wchodzić osoby, które:
- są członkami Zarządu albo członkami Rady Programowej Fundacji;
- są małżonkami, krewnymi lub powinowatymi osób wymienionych w punkcie 1;
- pozostają w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia wobec Fundacji lub wobec któregokolwiek z członków Zarządu lub Rady Programowej;
- zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§19
- Pracami Rady Nadzorczej kieruje przewodniczący/a, a pod jego/jej nieobecność, inny członek Rady Nadzorczej.
- Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online), nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Posiedzenie Rady Nadzorczej może być zwołane na wniosek każdego z członków tego organu, na wniosek Zarządu lub Fundatora.
- Uchwały Rady Nadzorczej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego/ej Rady Nadzorczej.
- Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Nadzorczej określa Fundator w regulaminie Rady Nadzorczej.
§20
- Fundator ustanawia Radę Programową Fundacji jako organ opiniodawczo-doradczy działający przy Fundatorze i Zarządzie Fundacji.
- Rada Programowa składa się 7 do 11 członków będących osobami fizycznymi, w tym przewodniczącego/przewodniczącej.
- Członków Rady Programowej powołuje, za ich zgodą, Fundator, na czas nieokreślony.
- Członkostwo w Radzie Programowej ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Rady Programowej, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Odwołanie członka Rady Programowej przez Fundatora następuje w razie:
- podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady Programowej lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
- trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
- niewypełniania obowiązków członka Rady Programowej przez okres dłuższy niż rok,
- nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Programowej,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Funkcja przewodniczącego/ej Rady Programowej ustaje w przypadku ustania funkcji członka tego organu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Rady Programowej z piastowania funkcji przewodniczącego/ej.
- Członkiem Rady Programowej nie może zostać osoba skazana prawomocnie za przestępstwo umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ani osoba nieposiadająca pełnej zdolności do czynności prawnych.
§21
- Pracami Rady Programowej kieruje przewodniczący/a, a pod jego/jej nieobecność, inny członek Rady Programowej.
- Posiedzenia Rady Programowej odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online), nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Posiedzenie Rady Programowej może być zwołane na wniosek każdego z członków tego organu, na wniosek Zarządu lub Fundatora.
- Uchwały Rady Programowej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego/ej Rady Programowej.
- Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Programowej określa Fundator w regulaminie Rady Programowej.
V. Postanowienia dodatkowe wynikające ze statusu Fundacji jako organizacji pożytku publicznego
§22
- Postanowienia niniejszego działu mają zastosowanie wyłącznie jeśli Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Poniższe postanowienia ust. 2 i 3 mają na celu dostosowanie Statutu do wymogów ww. ustawy. W razie zmiany przepisów ww. ustawy, w miejsce postanowień ust. 2-3 poniżej stosuje się aktualnie obowiązujące przepisy.
- Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązania majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywać majątku Fundacji na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątek na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Członkami Rady Nadzorczej lub innego organu kontroli lub nadzoru Fundacji, jeśli organ taki zostanie powołany, mogą być wyłącznie takie osoby fizyczne, które:
- nie są członkami Zarządu Fundacji ani nie pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Fundacja, jako posiadająca status organizacji pożytku publicznego, wypełnia wszystkie przewidziane prawem obowiązki sprawozdawcze.
VI. Zmiana celów i zmiana statutu Fundacji
§23
Fundator może wprowadzić do Statutu zmiany dotyczące:
- celów statutowych Fundacji, o ile pozostają w związku z celem nadrzędnym jakim jest niesienie pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem;
- sposobów realizacji celów statutowych Fundacji;
- struktury organizacyjnej Fundacji, tj. powoływania innych organów Fundacji;
- zakresu i rodzajów pomocy;
- warunków jej przyznawania i sposobu świadczenia.
Likwidacja Fundacji
§24
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku Fundacji.
- Likwidacja Fundacji wymaga podjęcia przez Zarząd uchwały w sprawie likwidacji Fundacji i zatwierdzenia jej przez Fundatora.
- Uchwała, o której mowa w ust. 1 powyżej, zapada większością 3A głosów członków Zarządu Fundacji.
- Uchwała Zarządu o likwidacji Fundacji:
- wskaże organizację lub organizacje, na rzecz których przekazany zostanie pozostały majątek Fundacji, przy czym podmioty te muszą realizować cele zbliżone do celów Fundacji,
- wyznaczy likwidatora Fundacji.
- Zatwierdzona przez Fundatora uchwała Zarządu w sprawie likwidacji Fundacji przekazana zostanie niezwłocznie Radzie Nadzorczej Fundacji oraz Sądowi Rejestrowemu.
- W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Fundacji, w treści tej uchwały Zarząd wyznacza likwidatora.
- Do obowiązków likwidatora należą wszelkie czynności mające na celu likwidację Fundacji, w tym w szczególności czynności związane z zakończeniem działalności prowadzonej przez Fundację.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się na cele wyznaczone w uchwale Zarządu, mieszczące się w ramach celów statutowych Fundacji, a w razie braku takiego wskazania, na rzecz innych fundacji realizujących na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej cele statutowe analogiczne do celów statutowych Fundacji.
Powyższy tekst statutu został przyjęty jednogłośnie w dniu 28 marca 2022 r. przez Zarząd Fundatora, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., w składzie:
Prezes Zarządu: Włodzimierz Albin
Członek Zarządu: Alicja Pollesch
Członek Zarządu: Piotr Różański
Członek Zarządu: Marcin Kleina