Statut

Statut

TEKST JEDNOLITY STATUTU
Fundacji Pomocy Ofiarom Przestępstw
z uwzględnieniem zmian przyjętych przez Fundatora w dniu 28 marca 2022 roku

I. Postanowienia ogólne

§1

  1. Fundacja działa pod nazwą: Fundacja Pomocy Ofiarom Przestępstw i zwana jest dalej w treści niniejszego statutu „Fundacją”.
  2. Fundacja została ustanowiona przez Fundatora: Przedsiębiorstwo Państwowe „Wydawnictwo Prawnicze” z siedzibą w Warszawie w dniu 7 listopada 1985 roku, aktem notarialnym sporządzonym w Państwowym Biurze Notarialnym w Warszawie (repertorium „A” nr 1- 8533/85).
  3. Następcą prawnym Fundatora była spółka „LexisNexis Polska Sp. z o.o.”, a obecnie jest nim spółka Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Pojęcie Fundatora używane w treści niniejszego statutu odnosi się do Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
  4. Zmiana nazwy, formy prawnej lub siedziby Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. nie stanowi i nie wymaga zmiany niniejszego statutu.

§2

  1. Fundacja działa na podstawie:
    • powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności na podstawie przepisów o fundacjach oraz przepisów o działalności pożytku publicznego i organizacjach pożytku publicznego, a także
    • postanowień niniejszego statutu, który zwany jest dalej „Statutem”.
  2. Fundacja posiada osobowość prawną.
  3. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  4. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw sprawiedliwości.

§3

  1. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
  2. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 5 poniżej.
  3. Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
  4. Dla realizacji swych celów i zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki, biura i przedstawicielstwa terenowe oraz oddziały.
  5. Jeśli będzie to niezbędne z uwagi na realizację swych celów i zadań statutowych Fundacja może prowadzić działalność również poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Przy realizacji działań zagranicznych Fundacja może posługiwać się nazwą będącą tłumaczeniem jej polskojęzycznej nazwy na właściwy język obcy. Brzmienie tej nazwy ustala Zarząd.

§4

  1. Fundacja może używać pieczęci z napisem w otoku wskazującym jej nazwę i siedzibę. Pieczęć może ponadto zawierać znak Fundacji.
  2. Fundacja może ustanawiać certyfikaty oraz odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym.

Cele działania Fundacji i sposoby ich realizacji

§4

Celami Fundacji są:

  1. wspieranie, w tym finansowe, osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz działanie na ich rzecz;
  2. poszerzanie zakresu prawnej ochrony i wsparcia dla osób pokrzywdzonych przestępstwami;
  3. zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa, w tym w szczególności upowszechnianie wiedzy na temat uprawnień przysługujących osobom pokrzywdzonym przestępstwem oraz zagadnień dotyczących wiktymizacji i przyczyn przestępczości;
  4. wsparcie i rozwój systemu pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwami, w tym w szczególności należącym do grup narażonych na wykluczenie lub należącym do grup mniejszościowych;
  5. przeciwdziałanie przemocy, w szczególności ze względu na płeć oraz przemocy na tle uprzedzeń;
  6. promowanie działań na rzecz osób pokrzywdzonych przestępstwami.

§6

Za osoby pokrzywdzone przestępstwem w rozumieniu Statutu uważa się osoby, które stały się bezpośrednimi ofiarami przestępstw podlegających jurysdykcji Rzeczypospolitej Polskiej, a także osoby względem nich najbliższe, w tym osoby pozostające we wspólnym pożyciu oraz członkowie rodziny. Osoby te zwane są w niniejszym statucie jako „osoby pokrzywdzone przestępstwami” lub w skrócie „pokrzywdzonymi”.

§7

Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez:

  1. organizowanie szkoleń, kursów, akcji informacyjnych i promocyjnych, a także prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i promocyjnej wszelkimi innymi, niż wskazane wyżej, metodami, samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami, w tym w szczególności z organami ścigania, organami wymiaru sprawiedliwości, szkołami oraz szkołami wyższymi, a także samorządami zawodów prawniczych;
  2. współpracę z innymi organizacjami, w tym organizacjami społecznymi, realizującymi zadania Fundacji, w tym także poprzez finansowe wspieranie tych organizacji;
  3. udzielanie pokrzywdzonym różnych form wsparcia i pomocy, w tym finansowej na warunkach opisanych w Statucie oraz regulaminie udzielania pomocy pokrzywdzonym, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 3 Statutu;
  4. zawieranie umów z instytucjami finansującymi tego rodzaju działalność, jak działalność statutowa Fundacji;
  5. podejmowanie działalności finansowanej lub współfinansowanej z dotacji celowych lub publicznych funduszy przeznaczonych na pomoc pokrzywdzonym;
  6. organizowanie szkoleń, konferencji, seminariów, warsztatów, sympozjów naukowych, a także innego rodzaju wydarzeń, w dowolnej formule, w tym zarówno stacjonarnych, jak i w trybie online, w ramach webinariów lub e-learningu;
  7. uczestnictwo w wydarzeniach i akcjach, o których mowa w niniejszym paragrafie w innym charakterze niż organizator lub współorganizator, w tym jako partner, sponsor, patron;
  8. wydawanie publikacji oraz materiałów o charakterze informacyjnym lub edukacyjnym, w dowolnej formie (w tym elektronicznej i drukowanej), a także ich dystrybucję;
  9. uczestnictwo w opiniowaniu projektów aktów normatywnych lub innego rodzaju dokumentów mających znaczenie dla obszarów objętych celami statutowymi Fundacji, w tym poprzez udział w konsultacjach społecznych lub w debacie publicznej;
  10. prowadzenie badań, przeprowadzanie ankiet lub sondaży;
  11. prowadzenie działań rzeczniczych na rzecz wspierania osób pokrzywdzonych oraz poszerzania ich praw, w tym przystępowanie do postępowań przedsądowych, administracyjnych lub sądowych w celu wspierania osób pokrzywdzonych;
  12. współpracę z podmiotami zagranicznymi i organizacjami międzynarodowymi, których cele są zbieżne z celami statutowymi Fundacji.

§8

  1. Określone w § 5 Statutu cele Fundacji, jak również wskazane w § 7 Statutu sposoby realizacji ww. celów i zadań oraz przyjęta w § 6 Statutu definicja osoby pokrzywdzonej przestępstwem mogą ulec zmianie poprzez zmianę Statutu.
  2. Fundacja jednoczy ludzi dobrej woli gotowych wspierać inicjatywy Fundacji w zakresie realizacji celów i zadań Fundacji opisanych w Statucie.
  3. W zakresie niezbędnym do realizacji swych celów i zadań statutowych Fundacja może:
    • zatrudniać pracowników,
    • powierzać w ramach innego, niż stosunek pracy, stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności osobom przez siebie wybranym,
    • korzystać w tym zakresie z instytucji wolontariatu, na warunkach określonych przepisami prawa dotyczącymi wolontariatu, a także z innych prawnie dozwolonych form nieodpłatnego świadczenia pracy lub usług.
  4. Dla osiągnięcia swoich celów statutowych Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów, w tym osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, o ile działalność tych podmiotów jest zbieżna z celami Fundacji określonymi w Statucie.

III. Majątek Fundacji

§9

  1. Realizacja celów statutowych znajduje zabezpieczenie materialne w majątku Fundacji.
  2. Majątek Fundacji stanowią:
    • fundusz założycielski Fundacji określony w akcie notarialnym ustanowienia Fundacji oraz
    • składniki majątkowe, tj. pieniądze, rzeczy i inne prawa majątkowe, nabyte przez Fundację w trakcie jej istnienia.

§10

  1. Dochody Fundacji pochodzą ze źródeł, które są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z:
    • darowizn,
    • funduszy państwowych, a także świadczeń pieniężnych zasądzanych od sprawców przestępstw lub wynikających z innych orzeczeń sądowych;
    • spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzeń majątkowych, poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym przepisy prawa przyznają zdolność prawną,
    • dotacji, subwencji i grantów,
    • dochodów ze zbiórek publicznych i imprez publicznych,
    • odsetek z lokat bankowych i udzielonych pożyczek pieniężnych,
    • nieruchomości i innych praw majątkowych, w tym w szczególności dywidend od posiadanych przez Fundację akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego;
    • zaciągniętych pożyczek,
    • prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    • prowadzenia innych form statutowej działalności Fundacji, w tym dochodowego użytkowania majątku Fundacji.
  2. Środki finansowe Fundacji mogą być pomnażane w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa mającymi zastosowanie do Fundacji jako organizacji pożytku publicznego, w tym przede wszystkim poprzez inwestowanie:
    • na lokatach terminowych;
    • w papiery wartościowe;
    • na rachunkach inwestycyjnych;
    • w funduszach powierniczych;
    • w akcjach spółek publicznych.

§11

  1. Majątkiem Fundacji administruje Zarząd Fundacji. W szczególności:
    1. Zarząd podejmuje uchwały w sprawie zagospodarowania środków trwałych Fundacji oraz w sprawach wskazanych w § 10 ust. 2 Statutu;
    2. Zarząd dysponuje rachunkami bankowymi Fundacji.
  2. Fundacja gromadzi środki finansowe na rachunku/ach bankowym/ch.

§12

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o odrzuceniu spadku, chyba że oczywiste jest, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe – wówczas Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

IV. Organy Fundacji

    §13

    1. Organami Fundacji są:
      • Zarząd;
      • Rada Nadzorcza;
      • Rada Programowa.
    2. Członkowie organów Fundacji pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.

    §14

    1. Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla innych organów Fundacji.
    2. W szczególności Zarząd:
      • kieruje działalnością Fundacji zgodnie z jej Statutem i reprezentuje Fundację na zewnątrz;
      • może tworzyć ośrodki zamiejscowe Fundacji („ośrodki”);
      • uchwala regulamin określający szczegółowe zasady i tryb przyznawania pomocy finansowej pokrzywdzonym, z zastrzeżeniem ust. 3 poniżej, zwany dalej „Regulaminem”;
      • opracowuje roczne lub wieloletnie plany jej działania,
      • sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
      • zarządza majątkiem Fundacji,
      • określana zakres prowadzonej przez Fundację odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
      • ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenia dla osób świadczących pracę lub usługi na rzecz Fundacji – innych niż członkowie jej organów,
      • kieruje bieżącą działalnością Fundacji, odpowiada za realizację jej celów statutowych oraz wyniki działalności finansowej,
      • występuje z wnioskami do Fundatora w sprawie zmian celów i zmian Statutu Fundacji i likwidacji Fundacji.
    3. Regulamin, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 powyżej, nie może być sprzeczny względem postanowień Statutu Fundacji i bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. Nadto zaś wejście w życie Regulaminu, jego wszelkie zmiany i uzupełnienia wymagają dla swej ważności zatwierdzenia przez Fundatora.

    §15

    1. W skład Zarządu wchodzi od 3 do 5 członków będących osobami fizycznymi, w tym prezes/prezeska i wiceprezes/wiceprezeska.
    2. Członków Zarządu, za ich zgodą, powołuje Fundator, na czas nieokreślony. Fundator przypisuje również danemu członkowi Zarządu rolę prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski.
    3. Członkostwo w Zarządzie ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Zarządu, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
    4. Odwołanie członka Zarządu przez Fundatora następuje w razie:
      • podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
      • trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
      • niewypełniania obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż pół roku,
      • nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
      • istotnego naruszenia postanowień Statutu.
    5. Funkcja prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski ustaje w przypadku ustania funkcji członka Zarządu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Zarządu z piastowanej funkcji prezesa/prezeski i wiceprezesa/wiceprezeski.
    6. Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnie za przestępstwo umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ani osoba nieposiadająca pełnej zdolności do czynności prawnych.

    §16

    1. Pracami Zarządu kieruje prezes/prezeska, a pod jego/jej nieobecność, wiceprezes/wiceprezeska.
    2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu Fundacji, w tym prezes/prezeska lub wiceprezes/wiceprezeska.
    3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online) nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenie Zarządu może być zwołane na wniosek każdego z członków Zarządu lub na wniosek Fundatora.
    4. Uchwały Zarządu Fundacji podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos prezesa/prezeski Zarządu.
    5. Szczegółowe zasady i tryb działania Zarządu określa Fundator w regulaminie Zarządu.

    §17

    1. Rada nadzorcza sprawuje nadzór nad działaniem Fundacji pod kątem zgodności z przepisami prawa, Statutem oraz rzetelnością gospodarowania majątkiem Fundacji.
    2. W szczególności do zadań Rady Nadzorczej należy:
      • nadzór nad działalnością Zarządu Fundacji;
      • kontrolowanie stanu majątkowego, bilansu i wyników ekonomicznych Fundacji,
      • zatwierdzanie sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Fundacji za poprzedni rok obrotowy oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji;
      • występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień;
      • przedstawianie na żądanie Fundatora sprawozdań i raportów z bieżącej działalności.

    §18

    1. Rada Nadzorcza składa się od 3 do 5 członków będących osobami fizycznymi, w tym przewodniczącego/przewodniczącej.
    2. Członków Rady Nadzorczej powołuje, za ich zgodą, Fundator, na czas nieokreślony.
    3. Członkostwo w Radzie Nadzorczej ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Rady Nadzorczej, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
    4. Odwołanie członka Rady Nadzorczej przez Fundatora następuje w razie:
      1. podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady Nadzorczej lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
      2. trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
      3. niewypełniania obowiązków członka Rady Nadzorczej przez okres dłuższy niż pół roku,
      4. nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Nadzorczej,
      5. istotnego naruszenia postanowień Statutu.
    5. Funkcja przewodniczącego/ej Rady Nadzorczej ustaje w przypadku ustania funkcji członka tego organu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Rady Nadzorczej z piastowania funkcji przewodniczącego/ej.
    6. W skład Rady Nadzorczej nie mogą wchodzić osoby, które:
      1. są członkami Zarządu albo członkami Rady Programowej Fundacji;
      2. są małżonkami, krewnymi lub powinowatymi osób wymienionych w punkcie 1;
      3. pozostają w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia wobec Fundacji lub wobec któregokolwiek z członków Zarządu lub Rady Programowej;
      4. zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

    §19

    1. Pracami Rady Nadzorczej kieruje przewodniczący/a, a pod jego/jej nieobecność, inny członek Rady Nadzorczej.
    2. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online), nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Posiedzenie Rady Nadzorczej może być zwołane na wniosek każdego z członków tego organu, na wniosek Zarządu lub Fundatora.
    3. Uchwały Rady Nadzorczej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego/ej Rady Nadzorczej.
    4. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Nadzorczej określa Fundator w regulaminie Rady Nadzorczej.

    §20

    1. Fundator ustanawia Radę Programową Fundacji jako organ opiniodawczo-doradczy działający przy Fundatorze i Zarządzie Fundacji.
    2. Rada Programowa składa się 7 do 11 członków będących osobami fizycznymi, w tym przewodniczącego/przewodniczącej.
    3. Członków Rady Programowej powołuje, za ich zgodą, Fundator, na czas nieokreślony.
    4. Członkostwo w Radzie Programowej ustaje w przypadku: śmierci, zrzeczenia się funkcji członka Rady Programowej, odwołania, prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych.
    5. Odwołanie członka Rady Programowej przez Fundatora następuje w razie:
      1. podjęcia przez niego pracy lub innego zatrudnienia lub zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady Programowej lub narusza słuszny interes i dobro Fundacji;
      2. trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, w tym spowodowanej chorobą,
      3. niewypełniania obowiązków członka Rady Programowej przez okres dłuższy niż rok,
      4. nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Programowej,
      5. istotnego naruszenia postanowień Statutu.
    6. Funkcja przewodniczącego/ej Rady Programowej ustaje w przypadku ustania funkcji członka tego organu, a także w przypadku podjęcia decyzji przez Fundatora o zmianie funkcji lub odwołaniu z tej funkcji, jak również w przypadku rezygnacji członka Rady Programowej z piastowania funkcji przewodniczącego/ej.
    7. Członkiem Rady Programowej nie może zostać osoba skazana prawomocnie za przestępstwo umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ani osoba nieposiadająca pełnej zdolności do czynności prawnych.

    §21

    1. Pracami Rady Programowej kieruje przewodniczący/a, a pod jego/jej nieobecność, inny członek Rady Programowej.
    2. Posiedzenia Rady Programowej odbywają się w miarę potrzeb, w formie stacjonarnej lub zdalnej (online), nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Posiedzenie Rady Programowej może być zwołane na wniosek każdego z członków tego organu, na wniosek Zarządu lub Fundatora.
    3. Uchwały Rady Programowej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego/ej Rady Programowej.
    4. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Programowej określa Fundator w regulaminie Rady Programowej.

    V. Postanowienia dodatkowe wynikające ze statusu Fundacji jako organizacji pożytku publicznego

    §22

    1. Postanowienia niniejszego działu mają zastosowanie wyłącznie jeśli Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Poniższe postanowienia ust. 2 i 3 mają na celu dostosowanie Statutu do wymogów ww. ustawy. W razie zmiany przepisów ww. ustawy, w miejsce postanowień ust. 2-3 poniżej stosuje się aktualnie obowiązujące przepisy.
    2. Fundacja nie może:
      • udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązania majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
      • przekazywać majątku Fundacji na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
      • wykorzystywać majątek na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
      • dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
    3. Członkami Rady Nadzorczej lub innego organu kontroli lub nadzoru Fundacji, jeśli organ taki zostanie powołany, mogą być wyłącznie takie osoby fizyczne, które:
      • nie są członkami Zarządu Fundacji ani nie pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
      • nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
    4. Fundacja, jako posiadająca status organizacji pożytku publicznego, wypełnia wszystkie przewidziane prawem obowiązki sprawozdawcze.

    VI. Zmiana celów i zmiana statutu Fundacji

    §23

    Fundator może wprowadzić do Statutu zmiany dotyczące:

    1. celów statutowych Fundacji, o ile pozostają w związku z celem nadrzędnym jakim jest niesienie pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem;
    2. sposobów realizacji celów statutowych Fundacji;
    3. struktury organizacyjnej Fundacji, tj. powoływania innych organów Fundacji;
    4. zakresu i rodzajów pomocy;
    5. warunków jej przyznawania i sposobu świadczenia.

    Likwidacja Fundacji

    §24

    1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku Fundacji.
    2. Likwidacja Fundacji wymaga podjęcia przez Zarząd uchwały w sprawie likwidacji Fundacji i zatwierdzenia jej przez Fundatora.
    3. Uchwała, o której mowa w ust. 1 powyżej, zapada większością 3A głosów członków Zarządu Fundacji.
    4. Uchwała Zarządu o likwidacji Fundacji:
      • wskaże organizację lub organizacje, na rzecz których przekazany zostanie pozostały majątek Fundacji, przy czym podmioty te muszą realizować cele zbliżone do celów Fundacji,
      • wyznaczy likwidatora Fundacji.
    5. Zatwierdzona przez Fundatora uchwała Zarządu w sprawie likwidacji Fundacji przekazana zostanie niezwłocznie Radzie Nadzorczej Fundacji oraz Sądowi Rejestrowemu.
    6. W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Fundacji, w treści tej uchwały Zarząd wyznacza likwidatora.
    7. Do obowiązków likwidatora należą wszelkie czynności mające na celu likwidację Fundacji, w tym w szczególności czynności związane z zakończeniem działalności prowadzonej przez Fundację.
    8. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się na cele wyznaczone w uchwale Zarządu, mieszczące się w ramach celów statutowych Fundacji, a w razie braku takiego wskazania, na rzecz innych fundacji realizujących na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej cele statutowe analogiczne do celów statutowych Fundacji.

    Powyższy tekst statutu został przyjęty jednogłośnie w dniu 28 marca 2022 r. przez Zarząd Fundatora, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., w składzie:

    Prezes Zarządu: Włodzimierz Albin

    Członek Zarządu: Alicja Pollesch

    Członek Zarządu: Piotr Różański

    Członek Zarządu: Marcin Kleina